31.01.2025
V letošním roce má Škoda Auto Vysoká škola nejvíce studentů ve své historii. „Na začátku přitom byli někteří lidé ke vzniku vysoké školy v Mladé Boleslavi skeptičtí,“ říká prorektor Škody Auto Vysoké školy Petr Šulc, který stál u jejího vzniku. Přečtěte si rozhovor, který poskytl pro MFDnes a ve kterém se mimo jiné dozvíte, proč se Škoda Auto rozhodla založit vlastní školu, s kolika studenty škola začínala a kolik student ma ŠAVŠ dnes.
V lednu vaše vysoká škola oslaví významné výročí, ale předpokládám, že s výukou v lednu nezačala?
Je to tak, naše škola působí již téměř 25 let, byť samotnou výuku zahájila až na začátku zimního semestru, tedy v září 2000. První leden je datum samotného vzniku školy jakožto právnické osoby a důležité je i datum 4. dubna, kdy získala od státu potřebný souhlas. Dá se tedy říci, že celý příští rok se ponese v duchu výročí čtvrtstoletí naší školy.
Co stálo za tím, že se automobilka Škoda tehdy rozhodla založit vlastní školu?
Cílem Škody Auto bylo připravovat si absolventy, kteří budou dobře adaptováni na práci v automobilovém průmyslu. Škoda tehdy pociťovala nedostatek uchazečů o zaměstnání, kteří by disponovali nejen odborným vzděláním, ale zároveň jako mezinárodní společnost i dobrými až vynikajícími znalostmi jazyků a byli by vybaveni nadšením pro týmovou práci.
Připravili jste tedy programy na míru těmto potřebám?
Studijní programy od počátku kombinovaly podniko-ekonomické a technické vzdělání. I když první studijní programy a obory měly ve svých názvech podnikovou ekonomiku nebo ekonomiku a management, vždy obsahovaly také podíl technicky orientovaných disciplín. Tím se studenti připravovali na práci ve velkém výrobním podniku nebo ve společnostech, které například obchodují s automobily či strojírenským zařízením. Zároveň vždy ve studijních plánech bylo, a je tomu tak dodnes, vysoké zastoupení výuky cizích jazyků, které je ve srovnání s podobně zaměřenými programy na českých vysokých školách nadstandardní.
Nicméně vaši absolventi nejsou připraveni jen pro potřeby Škody Auto...
Samozřejmě mají velkou šanci najít uplatnění ve Škodě Auto, což je velmi atraktivní zaměstnavatel, a to zejména díky získané praxi a vazbám, které během studia získají. Jsou ovšem úspěšní i u jiných zaměstnavatelů nebo například zakládají vlastní podnikání. Průzkumy uplatnění absolventů nám potvrzují, že mezi těmi našimi prakticky nejsou nezaměstnaní a že se jim ve srovnání s jinými vysokoškoláky dostává obvykle nadprůměrného finančního ohodnocení.
Škoda Auto Vysoká škola je průkopníkem v oblasti praxe studentů. V čem jste lepší než jiné vysoké školy?
Ve všech bakalářských programech je zakomponována půlroční praxe, kterou studenti absolvují ve Škodě Auto nebo v jiných společnostech včetně našich zahraničních partnerů. Na magisterské úrovni je začleněna odborná praxe v o něco menším rozsahu. Zajímavostí přitom je, že závěrečná bakalářská práce vždy vychází z odborné praxe studenta. Nepíší tedy nějaké teoretické téma, ale o tom, s čím se sami seznámili během odborné praxe. Milníkem v dalším rozvoji vzdělávacího procesu bylo loňské otevření nového Vzdělávacího centra Na Hejdovce, což je menší areál asi sedm minut chůze od naší školy v Mladé Boleslavi, který slouží ryze technickému vzdělávání a nabízí několik velmi kvalitně vybavených laboratoří. Umožní další rozvoj více technicky a informaticky orientovaných studijních programů, se kterými jsme přišli již v roce 2019. Otevírají se nám tím další obzory v oblasti technického a IT vzdělávání, což je směr, kterým do budoucnosti jistě půjdeme.
Před 25 lety jste začínali s 68 studenty. Kolik jich máte dnes?
Dnes máme 1 259 studentů, na začátku pochopitelně přibývali s tím, jak přibývalo ročníků. Další skok nastal v roce 2007, kdy jsme se stěhovali do nového moderního vysokoškolského kampusu postaveného na okraji centra Mladé Boleslavi. Tehdy nám přibylo meziročně 30 až 40 procent studentů, další k nám přišli i díky otevření pobočky v Praze. Další výraznější nárůst jsme zaznamenali letos a roste nám i počet zahraničních uchazečů, máme tak nyní nejvíce studentů v historii. Pro nás ale není cíl růst do velkých rozměrů, naopak naší výhodou je velikost takové střední fakulty, která do jisté míry zajišťuje příjemnou rodinnou atmosféru, kde se všichni známe jménem.
Osobně jste ve vedení Škody Auto Vysoké školy od jejího začátku. Kde ji právě vy vidíte za dalších 25 let?
To je opravdu těžká otázka, protože s ohledem na rychlý vývoj, kterého jsme nyní svědky, je to ještě skutečně daleko. Nyní připravujeme strategii do roku 2030. Je ale pravda, že když jsme vysokou školu tady v Mladé Boleslavi zakládali, setkávali jsme se trochu s despektem. Středoškolští učitelé nám říkali, že jsme se zbláznili, když chceme vysokou školu v Mladé Boleslavi. A podívejte se, kde jsme dnes? Věřím, že i za 25 let budeme hlavně školou přátelskou ke studentům, a to, jakým způsobem se budou ubírat učební programy, lze v současné době jen těžko odhadovat.
Text zpracoval: Pavel Svačina, redakce MFDnes