26.06.2023
Michal Hrubý, ekonom a vědecký asistent Výzkumného centra Škoda Auto Vysoké školy, se pro Deník N vyjádřil k aktuálním tématům, kterými jsou rozvoj elektromobility, výroba baterií v Česku a konkurenceschopnost evropského autoprůmyslu
Ve článku Deníku N a v kontextu možnosti, že by Škoda Auto plnila výrobu spalovacích motorů TSI (i MPI) pro celý koncern a zároveň měla plně rozvíjet elektromobilitu, Michal Hrubý zmínil, že „v krátkém a střednědobém období to nejspíše přinese ovoce, protože vznikne relativně jasný plán vývoje a výroby na několik let. Rutinní práce bude více než dostatek. Na druhou stranu ale bude potřeba bojovat na dvou frontách, což může být problém. Do dlouhého období bude více než nutné, aby nedocházelo ke kanibalizaci investic při volbě mezi spalovacími motory a elektromobilitou.“
Ve shodě se studií Boston Consulting Group a Aspen Institute CE a nedávným vyjádřením o potřebě průmyslové transformace, kdy autoři studie pro Česko doporučují cílit na výrobní bateriovou kapacitu alespoň 140 GWh ročně, Hrubý uvedl: „Byť stále žije naděje na bateriovou ‚půlgigafactory‘, ani tento projekt není všespásný a můžeme jej považovat za nutné minimum k transformaci.“ Poukázal na to, že s koncem předsednictví v EU se znovu změnila rétorika české vlády o rychlosti transformace tuzemského autoprůmyslu. „Nevysílá to nijak dobré signály investorům,“ myslí si Hrubý, jenž poukazuje také na klíčovou roli subdodavatelů, kteří se musí na přechod k elektromobilitě připravit. „Kontinuita zaměření na spalovací motory nás může v budoucnu ekonomicky bolet,“ vysvětlil s tím, že z rozkročení mezi dvě technologie musí tuzemský průmysl vytěžit maximum.
Zároveň ale dodal, že právě rozkročení mezi dvě technologie může být problémové v situaci raketově rostoucích evropských importů z Číny, jejichž součástí jsou téměř výhradně elektromobily. „Konkurenceschopnost evropského autoprůmyslu se v tomto směru opravdu vytrácí a musíme počítat s tím, že o část trhu evropské značky přijdou. O jak velkou, to bude záležet na rozvoji domácího bateriového průmyslu a možnosti navyšovat výrobu elektromobilů v mnohem větší škále,“ uvedl Michal Hrubý pro Deník N.