Menu

Máme návod na vzdělávání pro budoucnost

18.02.2025

Automobilový průmysl patří mezi nejrychleji se rozvíjející odvětví. Jak upravit vysokoškolské vzdělávání, aby dokázalo flexibilně reagovat na potřeby trhu a připravovalo absolventy na technologie budoucnosti? Odpovědi přinesl téměř dvouletý výzkumný projekt (TITSMPO116) podpořený Technologickou agenturou ČR.

Akademici z Vysoké školy báňské – Technické univerzity v Ostravě (VŠB‐TUO) a Škoda Auto Vysoké školy (ŠAVŠ) v Mladé Boleslavi ve spolupráci s praktiky z firemního prostředí a zástupci resortů (MŠMT, MPO) řešili Návrh strategického rámce vysokoškolského vzdělávání pro sektor automotive.

Cíl byl jasný – aby vysoké školství mohlo v budoucnu lépe a pružněji reagovat na trendy v automobilovém průmyslu. Konkrétně se jednalo o dva hlavní podcíle:

  • Analyzovat potřebné kompetence absolventů VŠ s ohledem na budoucí trendy
    Analyzovat stávající profily absolventů vysokých škol, které nabízejí studijní programy uplatnitelné pro sektor automotive

V rámci projektu odborníci analyzovali a shrnuli poznatky ze současných strategických pozičních dokumentů a vizí Evropské unie a České republiky k budoucnosti automobilového průmyslu a k perspektivám vysokoškolského vzdělávání, stejně jako poznatky z dobré praxe zahraničních a českých vysokých škol i ze současné spolupráce mezi podniky a vysokými školami.

Výsledkem jsou konkrétní doporučení týkajících se mj:

  • úprav či aktualizací strategických dokumentů například v oblasti hospodářské politiky, průmyslu, vzdělávání a vědy a výzkumu;
    inovací stávajících a vzniku nových studijních programů a specializací v souladu s budoucími trendy;
    zavádění programů celoživotního vzdělávání;
    systematického rozvíjení spolupráce mezi vysokými školami a automobilovým sektorem na realizaci studijního programu, včetně finanční a infrastrukturní podpory ze strany MŠMT, MFČR a automobilového průmyslu.

Podrobnosti a kompletní doporučení najdete: 

V závěrečné zprávě projektu O - Doporučení úprav stávajících studijních programů VŠ či vzniku studijních programů nových a v závěrečné zprávě projektu Hkonc - Doporučení na úpravu či aktualizaci strategických dokumentů např. v oblasti hospodářské politiky, průmysl, vzdělávání a VaVaI. 

Téměř dvouletý projekt byl podpořen v programu Technologické agentury ČR BETA2. Zadavatelé, kterými byly Technologická agentura ČR a Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, chtějí výstupy projektu využít ve spolupráci s resortem Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy pro definici strategického rámce vysokoškolského vzdělání v sektoru automotive v České republice.

Svět se rychle mění a my s ním

Nástup vozidel s nulovými emisemi, konektivita, autonomní řízení, umělá inteligence, digitalizace produktů i výroby, nová geopolitická a ekonomická rizika a s tím související částečný odklon od globalizace – to jsou jen některé výzvy, které musí řešit automobilový průmysl. Současné i budoucí trendy vyžadují nový pohled na zažité postupy, a hlavně nové kompetence od zaměstnanců.

„Tento projekt a jeho výsledky jsou plně v souladu s aktuálními diskuzemi a cílem klást větší důraz na technické vzdělávání v ČR pro zvýšení konkurenceschopnosti, i například s konkrétní potřebou tisíců specialistů pro oblast jaderné energetiky a příbuzné obory v ČR,“ říká rektor Škoda Auto Vysoké školy Ondřej Krejcar.

Duální vzdělávání: Získání zkušeností z praxe již během studia

Na ŠAVŠ jsme o krok napřed a již nyní i díky duálnímu vzdělávání „vzděláváme pro budoucnost“.

Studující na ŠAVŠ mají v průběhu celého studia přímé propojení a reálným technickým a technologickým vývojem ve Škoda Auto. Na ŠAVŠ myslí ale i na takzvané průřezové kompetence, jako jsou cizí jazyky, komunikace, prezentační dovednosti či digitální kompetence.

 „Jedním z klíčových doporučení našeho projektu je systematizace takzvaného duálního vzdělávání – tedy modelu, který kombinuje teoretickou výuku ve škole s praktickým výcvikem přímo v reálném pracovním prostředí firem,“ říká Pavel Štrach, jeden z řešitelů projektu ze ŠAVŠ. „Duální vzdělávání u nás, ale i na dalších školách existuje, avšak je realizováno tak trochu ‚punkově‘. Spolupráce závisí na proaktivitě jednotlivých institucí a firem – pro další rozvoj je potřeba systematizace, legislativní ukotvení, změna hodnocení.“

Kompletní nabídku studijních programů Škoda Auto Vysoké školy najdete zde.

Jak vyplývá z analýzy provedené v rámci projektu, teoretickou výuku a praxi propojují i na dalších vzdělávacích institucích.

Například:

  • Valeo spolupracuje s Vysokým učením technickým v Brně na vzniku nového studijního programu v angličtině zaměřeného na autoelektroniku a elektromobilitu.
  • Jihlavský Bosch se pro změnu podílel na přípravě studijního bakalářského programu Aplikovaná technika pro průmyslovou praxi na Vysoké škole polytechnické Jihlava.
  • Firma Vitesco spustila letos na podzim na VŠB‑TUO již popáté studijní předmět Senzory v automobilovém průmyslu.
  • MOTOR JIKOV Group inicioval vznik nového předmětu Technologie lití kovů pod tlakem v rámci oboru strojírenství na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích.
  •  Společnost Continental Barum se podílela na aktualizaci kompetenčního modelu pro ni klíčového oboru Chemik, a to jak v úrovni středoškolské, tak vysokoškolské.

Celoživotní vzdělávání: Titulem to nekončí

Jedním z doporučení projektu jsou i takzvané mikrocertifikáty – krátkodobé, specificky zaměřené vzdělávací kurzy, které umožňují efektivně získat ucelené, praktické a hlavně experty garantované informace o problematice v daném oboru. Smyslem je nabídnout absolventům, kvalifikovaným pracovníkům, ale i těm, kteří chtějí změnit kariéru nebo rozšířit své znalosti, další možnosti celoživotního vzdělávání, a to především v kontextu rychle se měnícího pracovního prostředí.

„Mikrocertifikáty vnímáme jako nástroj, který umožňuje operativně, inovativně a cíleně reagovat na rychlé změny potřeb všech aktérů pracovního trhu. Zároveň spuštění systému mikrocertifikátů zvýší flexibilitu průchodu studentů jednotlivými studijními programy a věříme, že povede ke snížení jejich studijní neúspěšnosti.

Na přípravě systému mikrocertifikátů na ŠAVŠ intenzivně pracujeme. Pozorně sledujeme výstupy celostátního projektu, který téma mikrocertifikátů řeší. Aktuálně připravujeme proces vnitřní akreditace mikrocertifikátů a také adaptujeme školní informační systém AIS tak, aby podporoval přípravu, akreditaci, realizaci i vydávání osvědčení o vzdělávacích kurzech a programech vedoucích k získání mikrocertifikátů.“ říká Petr Šulc, prorektor pro studijní záležitosti a řízení kvality.

ŠAVŠ již dnes v rámci dalšího vzdělávání nabízí krátkodobé kurzy pro jednotlivce, firmy a pedagogy. Aktuální nabídka zahrnuje oblasti uvedené níže. „Vždy je ale možné domluvit kurz ,na míru‘ podle vašich požadavků a potřeb. Stačí nás kontaktovat," říká Tereza Haklová, specialistka celoživotního vzdělávání.

  • Marketing a management
  •  HR & Soft skills
  • Výroba, logistika a kvalita
  • Automobilová technika
  • Jazykové a interkulturní kompetence
  • Finance, účetnictví, ekonomie a právo
  •  Informatika, zpracování dat

ŠAVŠ nabízí svým studentům i ostatním zájemcům také takzvané odborné certifikáty, které již de facto mají podobu mikrocertifikátů. Ty budou v průběhu příštího roku transformovány do podoby mikrocertifikátu. Jejich přehled je k dispozici zde.

Budoucnost světa automotive bude vyžadovat profesionály, kteří se dokáží rychle přizpůsobit neustále se měnícím technologiím, regulacím a potřebám trhu. Věříme, že tento projekt přispěje k výchově takových absolventů a podpoří propojení univerzit s potřebami průmyslu, čímž napomůže ke společnost připravené na výzvy i příležitosti, které přicházejí.