Menu

Praxe v Bentley Motors Ltd., Tomáš Chvojka

27.09.2021

"Přál bych si přehrát celou tuto zkušenost od začátku a projít si to ještě jednou", říká student ŠAVŠ Tomáš Chvojka o své pracovní zkušenosti u výrobce aut Bentley, kde strávil semestr. Co mu zkušenost z pobytu v zahraničí ukázala? Jaké to je žít jinde než v České republice a jaké je to být zaměstnancem na plný úvazek? Dočtete se v jeho příběhu.

Společnost Bentley Motors Ltd., nejoblíbenější destinaci pro praxe našich studentů, si pro svou zahraniční zkušenost zvolil i Tomáš Chvojka. Po úspěšně absolvovaném přijímacím pohovoru zažil semestr plný nových pracovních i osobních zkušeností. Jaká je praxe na nákupním oddělení u britského výrobce luxusních vozů Bentley se můžete dočíst v jeho příběhu.

Má praxe ve společnosti Bentley Motors, Ltd. začala 13. srpna roku 2018, kdy nastal první zaškolovací den pro všechny praktikanty, kteří přijeli ze ŠKODA AUTO Vysoké školy. Stejně tak jako všichni ostatní praktikanti, jsem nastoupil na Nákupní oddělení. Zde jsem byl přiřazen týmu „Procesů a systémů“. Tento tým se stará o hladký průběh veškerých nákupních operací a o bezproblémovou spolupráci mezi společností Bentley Motors, Ltd. a jejími obchodními partnery. Na této pozici jsem zůstal až do 15. února roku 2019.

Společnost Bentley Motors, Ltd. je britská automobilová ikona, která vznikla těsně před jedním stoletím. Jedná se o výrobce nejluxusnějších vozů ve své třídě, které jsou nepřiřaditelné k jakékoli aktuální konkurenci na trhu sportovních/luxusních vozů. V současné době je vlastněna koncernem Volkswagen AG, kde spolu se značkami Porsche a Bugatti spadá do tzv. Supercar group. Výrobní podnik se nachází ve středo-anglickém městě Crewe, jen pár kilometrů jižně od Manchesteru. V portfoliu této značky můžeme nalézt aktuálně 4 modely: Bentley Continental GT / Cabrio, Bentley Flying Spur, Bentley Bentayga a Bentley Mulsanne.

Pozice praktikanta v našem týmu nabízela nepřeberné množství úkonů, jakým se může stážista věnovat. Osobně jsem nejvíce času věnoval zdokonalování zaběhlých systémů v rámci svého týmu, inventarizačnímu systému WKB, podporoval svůj tým v rámci Capacity a risk managementu, spravoval intranet nákupního oddělení a v neposlední řadě dohlížel na průběh ranních konferencí LSC, PSC a CSC.

Standardní den začínal ve třičtvrtě na osm. Byl to obvyklý čas k přípravě ranních konferencí LSC (Local sourcing comittee), PSC (Porsche Sourcing Comittee) a CSC (Corporate Sourcing comittee), které probíhaly pravidelně každé úterý, středu a pátek. Mým úkolem bylo zabezpečení videokonference, v rámci LSC navíc správa Live Agendy. Tyto konference sloužily ke sdílení informací a nominování nových projektů v rámci koncernu Volkswagen.

Po skončení konferencí jsem vrátil zpět ke svým běžným činnostem. Mými nejčastěji používanými nástroji se stal Excel a Outlook, které mi velice usnadňovaly plnění zadaných úkolů. Mimo jiné jsem používal nepřeberné množství firemních systémů, díky kterým jsem se mohl dostat k potřebným informacím. Mým nejoblíbenějším systémem se stal KVS. Tento systém umožňoval pochopit využití a vzhled konkrétního dílu za pomoci technických výkresů.

Mezi jeden z hlavních úkolů patřila práce s inventarizačním systémem WKB (Werkzeug Bestandt). Tato koncernová aplikace slouží k potvrzení majetkové příslušnosti jednotlivých nástrojů zapůjčených společností Bentley svým obchodním partnerům. Celý koloběh začal jednáním nákupčího s dodavatelem. Jakmile dodavatel vyjednal s nákupčím zařízení „Toolingu“, došlo k následnému vystavení obchodního příkazu k nakoupení těchto nástrojů, které byly umístěny ve výrobním zařízení dodavatele. To zajišťovalo naší společnosti nižší jednotkovou cenu dílu a dodavatelům nižší počáteční investici do výrobních zařízení. Tento nákupní příkaz jsem evidoval do společného dokumentu, kde bylo každému obchodnímu příkazu přiřazeno unikátní číslo. Po spuštění provozu na tomto zařízení jsem vyžadoval zaslání dokumentů z aplikace WKB, které potvrzovaly, že skutečnými vlastníky těchto výrobních zařízení je skutečně Bentley Motors, Ltd. Dokumenty musely být následně zaslány poštou a kontrolovány, zda obsahují veškeré informace potvrzující a definující existenci tohoto zařízení.

Nejdůležitějším, a zároveň tím časově nejnáročnějším, úkolem se stal Capacity check. Již od začátku svého působení jsem byl přiřazen úzce specializovanému týmu, který se věnoval právě Capacity a risk managementu. S mojí kolegyní jsme dostali za úkol vystavení potvrzení, že výrobní kapacity dodavatelů pro modely Continental GT a Continental Convertible budou uspokojovat požadavky výrobního závodu v Crewe. Dostali jsme seznam dílů, které musí mít dostatečnou výrobní kapacitu, aby případné zpoždění dodávek nemohlo ohrozit plynulost výroby v roce 2019. Tento seznam čítal lehce přes 2400 nejrůznějších dílů, od lambda sond až po skládací střechu verze Convertible. Po obdržení tohoto seznamu jsme se pustili do kontaktování všech 340 dodavatelů, které jsme žádali o zpětné zaslání kapacitního formuláře. V rámci této kontroly jsme zároveň pomáhali implementovat vstupní data pro nový koncernový systém INCA (Intergrated capacity management), který v budoucnu nahradí zastaralé zasílání excelovských formulářů. V průběhu 5 měsíců jsme získávali potřebná data, která nám sloužila jako základ k reportům pro vedení společnosti Bentley Motors. Během této doby jsem se setkal s nejrůznějšími situacemi, které mohou při obchodním styku s dodavatelem nastat. Účastnil jsem se obchodních jednání s dodavatelem, vedl telefonickou konferenci, při které bylo mým úkolem vyjednat s dodavatelem určité množství objednávek pro rok 2019, nebo řešil nedostatečnou kvalitu dodávaných dílů s oddělením kvality.

Mezi úkoly, které jsem plnil jakožto člen Capacity týmu, nepatřila pouze výše zmíněná kontrola, ale například také nákupní příkaz ATB (All-time Buy). Tento příkaz se vydává na podnět nákupčího. Zpravidla byl tímto podnětem blížící se konec výroby modelové řady. V tento okamžik se mohl nákupčí rozhodnout jednorázově nakoupit dostatečný počet dílů, jež by vystačil pro veškerou budoucí výrobu a zároveň byl dostačující pro Aftersales. Pokud se opravdu rozhodl přejít k tomuto kroku, došlo k odeslání formuláře do našeho týmu. My jsme kontaktovali všechna oddělení a získali vyjádření ohledně jejich preferencí a označení míry rizika tohoto kroku. Pokud všechna oddělení potvrdila výhodnost použití tohoto instrumentu, mohlo dojít k podpisu potvrzovacího formuláře a došlo k tomuto nákupnímu příkazu.

V průběhu celé své praxe jsem podporoval i risk management. Mým cílem bylo získat potvrzení o vlastnictví certifikace od výrobců chromových dílů. Důvodem je nařízení „Reach-Legislation Annex XIV“, které zakazuje používání chromových solí všem výrobcům, kteří nezískají certifikaci pro používání těchto substancí. Hlavním účelem tohoto nařízení je snížit počet výrobců, kteří používají toxické látky k výrobě svých produktů. K mému úžasu jsem se setkal i s dodavateli, kteří si nebyli vědomi takového nařízení a tuto certifikaci získávali až zpětně.

Vedlejší činností bych nazval správu intranetu. Bohužel kvůli probíhajícím změnám v rámci splnění nařízení GDPR se nemohla zveřejňovat velká část obsahu, která by byla za normálních okolností nahrána na intranet. I přes tato omezení jsem byl správcem intranetu pro celé oddělení nákupu.

Pokud bych se v současné době podíval na uplynulý půlrok, nevěřil bych, kolik věcí jsem za svůj čas strávený ve Velké Británii stihl. Kdybych například před dvěma lety svému mladšímu já řekl, že zažiji něco podobného, tak bych se sám sobě s největší pravděpodobností škodolibě zasmál. Nemám na mysli jen úspěchy. Mám na mysli možnost být součástí značky Bentley, což je zatím tou nejcennější zkušeností, jakou jsem kdy získal. Mám na mysli také možnost pozorovat celý proces výroby těchto unikátních vozů od začátku až do konce, pozorovat firemní kulturu zaměstnanců, kteří jsou právem hrdí za společnost, kterou reprezentují.

Také bych se mohl pozastavit na množstvím zážitků, které jsem prožil ve volném čase. Procestoval jsem s novými přáteli, nejen z České republiky, celé Spojené Království a Irsko. Každý víkend nám otevíral nespočet možností pro nová dobrodružství na nových nádherných místech. Ať už opuštěných lesích národních parků, hradů či známých turistických destinací jako Londýn. Díky poměrně velkému množství dovolené a možnosti vzít si tzv. Flexi days jsme mohli cestovat i v průběhu prodloužených víkendů. Všechny z těchto víkendů jsme využili k cestování do, od Crewe, vzdálených míst. Mohl bych vyjmenovat skvělý prodloužený víkend ve skotském Carrick Castle, kam se nám podařilo vyjet v opravdu pestré skupině o deseti členech, smíchané z pěti národností. Nebo třeba čtyř denní prosincový výlet na jihozápadní cíp Anglie, Cornwall.

Za oněch šest měsíců, co jsem strávil ve Velké Británii, jsem nalézal obrovské množství kulturních rozdílů, kterými disponuje britská populace. Ochutnal místní kuchyni pestrou na ocet a samozřejmě zkusil telefonovat z červené telefonní budky. Jakožto vášnivý golfista jsem měl možnost hrát na hřištích, která dala vzniknout mému oblíbenému sportu. Bohužel během tohoto půlroku jsem viděl i zemi, která se snaží dostat zpět do pořádku po chybném rozhodnutí o Brexitu, který svým příchodem vytváří stále větší a větší jizvu na tváři britské společnosti.

Byl to velice intenzivní semestr v zahraničí, který mi ukázal, jaké to je žít jinde než v České republice a mimo jiné i jaké je to být zaměstnancem na plný úvazek. Možná to zní jako klišé, ale opravdu bych si přál přehrát celou tuto zkušenost od začátku a projít si to ještě jednou.